Store og små verksteder konkurrerer i et marked der marginen er små, samtidig som rask utvikling i teknologi stiller alt høyere krav til nøyaktighet og tilpasningsdyktighet. Likevel er det mange norske verksteder og produksjonsbedrifter som har et attraktivt verdiforslag også sammenlignet med utenlandske aktører, effektiv logistikk kan være en bidragende årsak.
Spesialisert utstyr på rett sted til riktig tid
For spesialiserte verksteder er det viktig å ha tilgang til korrekt utstyr, på rett sted og til riktig tid. Raske endringer i kundebehov kan føre til at man må få tak i nytt utstyr på kort varsel. Presisjonsutstyr maskiner, sammen med enkle tilbehør som en gjengetapp, må kunne leveres på kort varsel.
Med nettbaserte bestillingsløsninger er det enklere å legge til rette for rask bestilling av akkurat det utstyret man trenger. Det er få fysiske jernvarebutikker som kan tilby det utstyret som proffbrukere trenger til presisjonsoppgaver, derfor er netthandel også ofte det eneste realistiske alternativet. Det er ekstra tydelig i et land som Norge, der mange bedrifter befinner seg i grisgrendte strøk.
Effektive rutiner for bestilling og lagerkontroll
Bruk av netthandel legger dessuten til rette for effektive prosesser knyttet til både bestillinger og lagerstyring. Både maskiner, verktøy, tilbehør og reservedeler kan legge beslag på mye kapital, det er derfor viktig å sørge for at investeringer og lagerbeholdning hele tiden er balanserte. Å samle bestillingene på ett sted vil gjøre det enklere å få oversikt over hva som egentlig er bestilt til enhver tid.
Samtidig kan det også la seg gjøre å spare mye tid når man bestiller verktøy og tilbehør i digitale kanaler. Det er enklere å finne frem til nøyaktig riktig produkt når man handler på nett, særlig når det gjelder produkter som enkelt kan sammenlignes basert på for eksempel dimensjoner og vekt. Derfor er det ikke rart at alt flere verksteder handler både maskiner, utstyr, reservedeler og tilbehør på nett.